ICTUS : SEIZOEN 2016 2017

share:

NL | FR | ENG | 15-16

Fysiek aanwezig maar opgaand in het geluid dat hij voortbrengt,
de muzikant hoort thuis in het rijk van het halfduister.
Strijklicht, avondlijke koelte, wegen die oplossen in de avondschemering:
dit is de rode draad van dit seizoen.

NIEUWE PRODUCTIES

“Piano & String Quartet”

Morton Feldman | Fumyio Ikeda
Deze ‘danse de chambre’ voert ons mee naar de kern van Morton Feldmans wereld:
een compositie van 80 minuten voor piano en strijkkwartet die een aura van rust uitstraalt en waar elke klank ‘een echo van het Niets is’.
Danseres-choreografe Fumiyo Ikeda deelt de ruimte met de muzikanten alsof zij zelf de zesde muzikante is.
Geen decor, geen coulissen, geen franje: alles is wat het is.
Zoals de muziek van Feldman de tijd boetseert, geven de onnauwkeurige herhalingen van Ikeda’s bewegingen beetje bij beetje de ruimte vorm.
De toeschouwer verliest zijn houvast in deze combinatie van het voor hem vertrouwde en het onverwachte - de herinnering vervaagt, dwaalt af en geeft zich uiteindelijk gewonnen.
MEER INFO

Sound & Vision (A Liquid Room)

Hodkinson, Duncan David, Sickle&Leguay, Schubert, Loeffler, Sciarrino, Ablinger, ...
U herinnert zich ongetwijfeld nog onze Liquid Room-projecten.
Ingrediënten: meerdere podia, abrupte overgangen en een echte clubsfeer. Deze format laat de luisteraar kennismaken met verschillende manieren van luisteren:
van ‘aandachtig’ tot ‘volledig ondergedompeld’, en heen-en-weer daartussen.
We hebben verschillende varianten ontwikkeld voor Brussel, Gent en Nanterre,
maar het overkoepelende thema van deze nieuwe editie focust op de punten waar muziek en visuele performances elkaar ontmoeten:
dat is wat de jonge generatie boeit,
een generatie die muziek niet alleen met de oren maar ook met de ogen beleeft.
MEER INFO

Jardin des Secrets

Hervé | Verspieren, Bailie, Riley, Feldman | Ikeda, Breathcore
Een kennismakingsparcours in de tot nachttuin omgevormde Opéra de Lille.
Een werk voor sounds en vegetatie (Jean-Luc Hervé en landschapsarchitecte Astrid Verspieren),
stadsgeluiden die met computer tot melodieën worden verwerkt (Joanna Bailie), Ikeda/Feldman waarover we het hierboven hebben gehad,
werk van Terry Tiley en zelfs een koor van spoken (met Michael Schmid):
weg van het alledaagse geraas ruist alles en wenkt het zich naar je toe.
MEER INFO

Laborintus | For Times To Come

Met Mike Patton
Weerzien met Mike Patton in Krakau.
Twee historische werken uit dezelfde periode worden tegenover elkaar geplaatst.
Het ene is politiek geëngageerd, vrolijk nonchalant en een energieke combinatie van seriële muziek, elektronica en jazz:
een ‘machine die de zintuigen prikkelt’ — Laborintus II, Luciano Berio, 1965.
Het andere richt zich op spiritualiteit en vereist van de muzikanten een zekere vorm van ascese
die hen aan de hand van hun muzikale interpretatie van kortgedichten aanzet tot communiceren:
een ‘ervaring die de zintuigen overstijgt’ — For Times To Come, Karlheinz Stockhausen, 1969.
Twee visies op muzikale utopieën die in de tweede helft van de jaren 1960 hun hoogtepunt bereikten.
MEER INFO

Wet

Wolfgang Mitterer, Marc Ducret, Cedric Dambrain, Michael Schmid, @ BEAF (Bozar)
Ter nagedachtenis van Stockhausen...
Er gaat geen dag voorbij waarop we niet aan de grootmeester van Sirius denken.
Op muzikaal vlak bestaat er immers bijna geen enkel terrein dat voor hem onontgonnen bleef. Microfonie als een volwaardige kunstvorm bijvoorbeeld: anders dan elektronica die achteraf op geluid wordt losgelaten, gaat de microfonie bij de bron op zoek naar bijzondere klankkleuren. Michael Schmid zet die zoektocht verder op zijn dwarsfluit, maar deze keer met onderwatermicrofoons!
In het tweede deel vervoegen onze dierbare vriend Wolfgang Mitterer, mutant Marc Ducret en Cédric Dambrain met zijn chirurgische machines onze rangen.
Het thema van de avond: nattigheid.
MEER INFO

St. John's Eve

Pierluigi Billone, Karlheinz Stockhausen, Jürg Frey, Feldman/Ikeda
Sint-Jansnacht in de Handelsbeurs.
Geen orgie maar een langgerekte wake, zacht en geconcentreerd, van zonsondergang tot zonsopgang.
Handelsbeurs, Gent, 17-06-2017

ON TOUR

Ghost Notes

Helmut Lachenmann, Fausto Romitelli, Alexander Schubert
Deze kindervoorstelling werd in samenwerking met de choreografe Maud Le Pladec gemaakt
en schetst de invloed die muziek heeft op ons menselijk lichaam.
Muziek is een kracht die onszelf overstijgt — te ver soms, soms zo ver dat het ons bang maakt.
Maar kinderen vinden het heerlijk om bang gemaakt te worden, toch?
MEER INFO

The Lichtenberg Figures

Eva Reiter | Ben Lerner
‘De Pierrot Lunaire van de XXIste eeuw’ suggereerde een blogger na het concert in Frankfurt;
een andere blogger klaagde: ‘de Neue Musik is naar de vaantjes’.
Eén ding is duidelijk, Eva Reiter laat niemand onberoerd.
MEER INFO

Meyoucycle

Eleanor Bauer | Chris Peck
Hyperkapitalisme, tablets, ‘connected bodies’:
dat is het uitgangspunt van deze piekfijn georkestreerde muzikale komedie.
Door zijn positieve kracht en de briljante interpretatie van alle clichés van het genre
pakt Meyoucycle de ordinaire bitterheid van ‘spektakel als aanklacht’ aan en maakt deze met de grond gelijk.
MEER INFO

Vortex Temporum

Anne Teresa De Keersmaeker | Gérard Grisey
Steek je vinger op als je de voorstelling nog niet gezien hebt!
Dit is de kans om ze te zien of nog eens te gaan bekijken:
deze choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker bij het sextet van Gérard Grisey getuigt
van een onuitputtelijke vindingrijkheid.
MEER INFO

Rain

Anne Teresa De Keersmaeker | Steve Reich
Music for Eighteen Musicians van Steve Reich,
met tien dansers op het podium die in een adembenemend tempo over de scene wervelen.
Bojana Cvejic omschreef het onlangs met de woorden van Lyotard:
“a vitalist, machinic, and libidinal thought”.
MEER INFO

Concrete

Maud Le Pladec | Michael Gordon
Steek je vinger op als je de voorstelling nog niet gezien hebt! (bis).
Le Pladec ontbindt haar duivels.
MEER INFO

Work Travail Arbeid

Anne Teresa De Keersmaeker | Gérard Grisey
De museumversie van Vortex Temporum, non-stop metamorfose, de hele dag door.
MEER INFO

Drumming

Anne Teresa De Keersmaeker | Steve Reich
“Una composizione bellissima ed enigmatica, ossessiva ed essenziale” (La Repubblica, 1998)
MEER INFO

Un Sacre du printemps

Daniel Linehan | Igor Stravinsky
“Un coup de fraîcheur”, zoals Le Monde het omschreef.
MEER INFO

IN CONCERT

HOLLIGER

Trio, Tream, Zehn Stücke, Sequenzen...
Het leven is te kort voor herhaling, dixit Heinz Holliger. Vernieuwende solo- en kamermuziek voor hobo, altviool en harp.
MEER INFO

Noir de Noir

Bernhard Gander, Francesco Filidei, John Dowland
Eva Reiter op gamba, Tom Pauwels op gitaar en Theresa Dlouhy, zang,
voor een ode aan de zwartgalligheid
— de melancholische zwarte teer waar muzikanten zich stiekem aan laven.
MEER INFO

American Lament

Christopher Trapani, Larry Polansky
Een microtonale interpretatie van muziek uit het zuiden van de VS,
eerst door groot ensemble, daarna neemt het duo Pauwels / Van Der Aa het alleen over.
MEER INFO

Index of Metals

Fausto Romitelli | Paolo Pachini
Het exuberante meesterwerk van Fausto Romitelli,
enerzijds een uiting van ongebreidelde heldhaftigheid en anderzijds
een weerspiegeling van de Zondeval.
MEER INFO

Death Of Light

Jonathan Harvey
‘Geen enkele kruisiging ziet er gruwelijker uit’, schreef de componist over het Isenheimer altaarstuk van Grünewald,
het schilderij dat de inspiratiebron was voor dit kwintet in vijf bewegingen.
Van een wanhoopskreet tot de smartelijke berusting van een schitterende dodenmars,
dit is de flamboyante mystiek van Harvey op zijn best.
MEER INFO

Flute & Viola (Salvatore Sciarrino)

De muziek van Sciarrino is altijd erg fysiek, nu eens verklankt die het spoor van een bliksem,
dan weer een nachtelijke hartslag…
Sciarrino put uit de verborgen frequenties van het organische leven.
MEER INFO

tot later!

AGENDA