Michael Gordon | Terry Riley

share:

Handelsbeurs, Ghent
May 29th, 2015
   

PROGRAMME

   
MICHAEL GORDON Timber (2009)
for six percussions

TERRY RILEY A Rainbow in Curved Air (1969)
for two electric organs, soprano saxophone, percussion
   

MUSICIANS

   
PERCUSSION
Georges-Elie Octors,
Gerrit Nulens,
Miguel Bernat,
Tom De Cock,
Adam Rosenblatt,
Michael Weilacher,
Ruben Martinez Orio

SOPRANO SAXOPHONE
Dirk Descheemaeker

ELECTRIC ORGANS
Jean-Luc Fafchamps, Jean-Luc Plouvier

GUITAR
Kobe Van Cauwenberghe

SOUND
Alexandre Fostier
LIGHTING
Caspar Langhoff
STAGE
Wilfried Van Dyck

   
   
   

Timber was composed in 2010 by the New York composer Michaël Gordon. The work consists of five movements for six players of the simantra, the percussion instrument of Byzantine rites, which consists of a long plank of wood that is hit with two hammers. At the limit of their muscular resources, the musicians produce moving waves and textures of sound that explore the spells of rhythms, sometimes in time, sometimes out of time. They create a kind of grainy, crackling sound landscape that is ultimately very peaceful and a match for electronic music – and this with their bare hands!

The same day, another classic of minimalism will be performed: A Rainbow in Curved Air by Terry Riley (1969). This little-known work is a little hippy gem for electric organ, soprano saxophone and percussion, its motifs swirling to the point of vertigo in the echo chambers.

Timber (precies een uur lang !) werd gecomponeerd voor zes Simantra spelers (een ritueel slagwerkinstrument uit de Oost-orthodoxe kerkdienst gemaakt uit een lange plank en bespeeld met twee stokken). Het is een fysiek bijzonder uitputtend werk waarbij de muzikanten complexe en quasi eindeloze roffels produceren waaruit golvende en langzaam variërende texturen ontstaan die in elkaar haken en dan weer van elkaar wegdrijven. Een klanklandschap dat doet denken aan processen uit de elektronische muziek - hier wel degelijk uitgevoerd met de blote handen.

Eerste deel van het concert : A Rainbow in Curved Air van Terry Riley (1969), een “hippyjuweeltje” voor elektrische orgels, sopraansaxofoon en slagwerk. Op basis van de opname, de kalligrafische partituur en een aantal aantekeningen van de componist reconstrueert ictus deze duizelingwekkende trip, met de nodige sampling, echo en delay.

Soirée minimaliste au Handeslbeurs, qui réunit deux générations de compositeurs américains.

En première partie, un tour de force de 60 minutes : Timber du compositeur new-yorkais Michaël Gordon. L'oeuvre consiste en cinq mouvements pour six joueurs de simantra, la percussion rituelle du rite byzantin, faite d’une longue planche de bois frappée par deux baguettes. Aux limites de leurs ressources musculaires, à grands renforts de longs roulements sur les planches, les six musiciens produisent des vagues et des textures mouvantes, qui explorent les sortilèges des rythmes en-phase / hors-phase. Ils construisent de la sorte un paysage sonore granuleux et crépitant, mais somme toute très paisible, qui rivalise aisément avec l’espace de la musique électronique — et à mains nues !

En seconde partie : reprise d’un autre classique du minimalisme, injustement méconnu : A Rainbow in Curved Air de Terry Riley (1969), petit bijou hippy pour orgues électriques, saxophone soprano et percussion, dont les motifs tournent jusqu’au vertige dans les chambres d’écho. La partition, constituée seulement de quelques explications verbales et de quelques motifs musicaux, en appelle à une réalisation créative des interprètes et de l'ingénieur du son.

Agenda for this project

May 2015
  • Date Show Location
  • Fri 29.05 Gordon Timber/Riley Rainbow in Curved Air Handelsbeurs - Gent - Belgium

    Michael Gordon | Terry Riley

    >Handelsbeurs

    A minimalist evening in Handelsbeurs. read more