At the bottom of the sea

share:

PROGRAMME

   
Gérard Pesson: Nebenstuck,
for clarinet and string quartet
(1998)

Christopher Fox: Clarinet Quintet,
for clarinet and string quartet
(1992)

Gavin Bryars: The Sinking of the Titanic
for string quartet and tape
(1969)

Philip Glass: Violin solos
from Einstein on the Beach
(1976)
   

PRODUCTION

   
Opéra de Lille, Ictus

AT THE BOTTOM OF THE SEA

   
“The reason this ballad by Brahms has haunted me for so long is because in my memory it has always sounded the same, rusting away slowly, like an object at the bottom of the ocean,” Gérard Pesson wrote about Nebenstuck. This arrangement of one of the most popular pieces of romantic music succeeds in reproducing the impression of our memory at work, obsessed as it is by a fleeting object that becomes all the more sublime because it is so vague and so difficult to capture.

Gavin Bryars, meanwhile, tries to imagine what the band on the RMS Titanic must have sounded like as the ocean steamer’s bow slowly sank in ice-filled waters, and its musicians, compelled by duty, continued to play noble hymns until the very end.

OP DE BODEM VAN DE ZEE

   
“Deze ballade van Brahms heeft zich genesteld in mijn geheugen waar ze langzaam is aangetast, zoals een voorwerp op de bodem van de zee”. Dit schreef de Franse componist Gérard Pesson over Nebenstück. Zijn bewerking van een van de evergreens van de romantische muziek laat het geheugen horen dat een dierbare herinnering tracht op te roepen. Geobsedeerd door de muziek die dreigt te vervliegen ontstaat er een subliem distillaat dat schittert in zijn breekbare vergankelijkheid.

Gavin Bryars tracht zich op zijn beurt in te beelden hoe het orkest van de Titanic klonk toen het stoomschip traag zonk in het ijskoude water, en hoe de plichtsbewuste muzikanten bleven spelen tot aan het bittere einde.

AU FOND DE L'EAU

   
« Si cette ballade de Brahms m'a tant habité, c'est que je ne l'ai plus jamais entendue autrement que dans ma mémoire où elle s'est peu à peu oxydée, comme un objet tombé à la mer », écrit Gérard Pesson au sujet de Nebenstuck. Cet arrangement de l’un des « tubes » de la musique romantique reproduit l’impression de la mémoire au travail, obsédée par son objet en fuite, lequel devient plus sublime encore d’être vague et insaisissable.

Gavin Bryars, de son côté, tente d’imaginer comment pouvait sonner l’orchestre du Titanic
tandis que le paquebot s’enfonçait à jamais dans les flots...

Agenda for this project

February 2019
  • Date Show Location
  • Wed 06.02 Au Fond de l'Eau Opera - Lille - France

    At the bottom of the sea

    start: 18h ... our memory at work, obsessed by a fleeting object that becomes all the more sublime because it is so difficult to capture. read more
  • Thu 07.02 Au Fond de l'Eau Brigittines - Brussels - Belgium

    At the bottom of the sea

    ... our memory at work, obsessed by a fleeting object that becomes all the more sublime because it is so difficult to capture. read more