François Sarhan, William Kentridge

share:

Sarhan/KENTRIDGE

Telegrams from the Nose |

O Sentimental Machine

     
Music, texts and animations
   
Music:
François Sarhan
Animated films and objects:
William Kentridge
With "Interplanetary Revolution", 1924,
by Khodataev, Komissarenko, Merkulov
Texts:
Daniil Harms
Electronics:
Matthieu Metzger
          

CAST

    
Igor Semenoff: stroh violin
François Deppe: stroh cello
Tom Pauwels: guitar
Jean-Luc Plouvier: synthesizer
François Sarhan: actor
Matthieu Metzger: electronic instruments
Alexandre Fostier: sound
Georges-Elie Octors: director
   

PRODUCTION

   
O Sentimental Machine has been commissioned by Philharmonie and Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
Coproduction Philharmonie and Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Ictus
With the support of Koninklijk Belgisch Filmarchief / Cinémathèque royale de Belgique   
   

          history

Telegrams from the Nose, by South African artist William Kentridge and French composer François Sarhan, was created by the Ictus ensemble in 2008, at the Marian Goodman Gallery in Paris, with the composer in the role of actor-reciter. Now this new production comes enriched with an original first part.

          description of the Telegrams

Video animations, live music and expressionist pantomimes highlight the relations between Soviet communism, the frenzy of scientism and artistic modernity, with humour and cruelty. These three motifs gather round the figure of the “New Man” and its flip side – Man accused and sacrificed. An abundance of musical, visual and textual material intertwines with speed, metaphysical absurdity and montage conceived as shock art, in a reinterpretation of 1920s modernism. Concealing neither its fascination nor its turmoil, this tribute is both vibrant and intensely melancholic – when it doesn’t cower in terror…

          material

Images “in the style of” constructivist or futurist art, scientific ravings about women, propaganda and minutes of the Stalinist show trials, alternate with exquisite poems by Daniil Harms. A master of linguistic derision, Harms starved to death in 1942, interned in a psychiatric hospital for “defeatism”.

          music

By bringing together a small group of musicians on guitar, synthesiser and beggar’s instruments (“stroh” string instruments amplified by a horn), Sarhan has built a unique sound, both seductive and miserable, a ferocious style that seems to evoke the nightmares of the young Shostakovich.

          first part: O Sentimental Machine

William Kentridge and François Sarhan continued their collaboration with a world premiere at the Rainy Days festival, creating a first part for the Telegrams, called O Sentimental Machine. Man’s relationship with technical prowess takes centre stage, as seen through the eyes of Russian revolutionaries of the 1920s and 30s. A new video animation by Kentridge features an animated and anthropomorphic megaphone, seducing Leon Trotsky’s secretary. In counterpoint, Sarhan offers an original score to the film Interplanetary Revolution, a hallucinating proletarian science-fiction cartoon produced in the USSR in 1924. For the occasion, Matthieu Metzger, French jazz musician and inspired inventor of low-tech instruments, has built a retro-futuristic instrumentarium vaguely inspired by the Theremin.
   
   

          historiek

Telegrams from the Nose is een voorstelling van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge op muziek van de Franse componist François Sarhan. Ictus, samen met de componist in de rol van acteur-verteller, voerde het werk voor het eerst uit in 2008 in de Parijse galerie van Marian Goodman. De herneming van de voorstelling wordt nu voorafgegaan door een nieuwe creatie.

          beschrijving van Telegrams

Videoanimaties, livemuziek en expressionistische pantomimes leggen op een tragi-komische en meedogenloze manier de schakels bloot tussen het sovjetcommunisme, het geloof in wetenschappelijke vooruitgang en de artistieke moderniteit. Deze drie thema’s komen samen rond de figuur van de ‘Nieuwe Mens’ en zijn schaduwzijde als beschuldigde en slachtoffer. De overvloed aan muziek, animatie en tekst sluit naadloos aan bij de snelheid, de metafysische absurditeit en de montage, opgevat als ‘schock art’ en een herbeleving van het modernisme uit de jaren 20. Deze hommage probeert noch de fascinatie, noch de verschrikking te verhullen maar toont zich nu eens bruisend van energie en dan weer diep melancholisch.

          materiaal

Beeldmateriaal in de stijl van het constructivisme of futurisme, sciëntistische nonsens over de Vrouw, propaganda, uittreksels uit de Stalinistische zuiveringsprocessen wisselen af met heerlijk groteske gedichten van Daniil Harms. Daniil Harms, de absurdistische taalvirtuoos, stierf in 1942 de hongerdood in een psychiatrische kliniek waar hij geïnterneerd was vanwege ‘defaitisme’.

          muziek

Sarhan creëerde een unieke klank met een beperkte verzameling instrumenten: gitaar, keyboard en bedelaars-instrumenten (snaarinstrumenten met een metalen klankbeker). Zijn muziek klinkt zowel charmant als armzalig en roept de nachtmerries op van de jonge Sjostakovitsj.

          eerste deel: O Sentimental Machine

Voor de wereldpremière op het Rainy Days festival zetten William Kentridge en François Sarhan hun samenwerking voort en laten ze de opvoering van Telegrams voorafgaan door een eerste deel dat ze O Sentimental Machine hebben gedoopt. De opener belicht de relatie tussen mens en technische macht, gezien door de ogen van de revolutionairen in het Rusland van de jaren 20 en 30. Kentridge creëerde een nieuwe animatiefilm waarin hij een tot leven gewekte, antropomorfe megafoon opvoert die zijn verleidingskunsten richt op de secretaresse van Leon Trotski. Sarhan op zijn beurt schreef originele muziek voor de film Interplanetaire Revolutie, een hallucinante sciencefictioncollage over het proletariaat. De film dateert uit 1924 en werd gemaakt in de USSR. Matthieu Metzger, Franse jazzmusicus en bevlogen uitvinder van low-tech instrumenten, bouwde voor de gelegenheid een retro-futuristisch instrumentarium waarin de theremin nooit ver weg is.

          historique

Le spectacle Telegrams from the Nose, de l’artiste sud-africain William Kentridge et du compositeur français François Sarhan, a été créé en 2008 par l’ensemble Ictus à la galerie Marian Goodman à Paris, avec le compositeur lui-même en acteur-récitant. Pour sa reprise, le voici enrichi d’une première partie originale.

          description des Telegrams

Films d’animation, musique live et pantomimes expressionnistes font saillir avec drôlerie et cruauté les rapports entre le communisme soviétique, la rage scientiste et la modernité artistique. Les trois motifs se rassemblent autour de la figure de « L’Homme nouveau » et de son envers, l’homme accusé et sacrifié. Un abondant matériel musical, visuel et textuel s’entrelace dans la vitesse, l’absurdité métaphysique et le montage pensé comme art du choc, en une relecture du modernisme des années 20. Cet hommage ne cherche à dissimuler ni sa fascination ni son trouble, et se révèle la fois vibrant et intensément mélancolique — quand il n’est pas terrorisé...

          matériel

Images « à la manière de » l’art constructiviste ou futuriste, délires scientistes sur la Femme, propagande, minutes des procès des purges staliniennes, alternent avec de succulents poèmes de Daniil Harms. Maître de la dérision langagière, Harms mourra de faim en 1942, interné en hôpital psychiatrique pour cause de « défaitisme ».

          musique

En rassemblant un petit ensemble réunissant guitare, synthétiseur et instruments de mendiants (les instruments à cordes “stroh”, munis d’un pavillon), Sarhan a construit une sonorité unique, à la fois séduisante et misérable, au service d’un style féroce qui semble évoquer quelque cauchemar du jeune Shostakovitch.

          première partie : O Sentimental Machine

En création mondiale au festival Rainy Days, William Kentridge et François Sarhan poursuivent leur collaboration et donnent à ces Telegrams une première partie baptisée O Sentimental Machine. Le rapport de l'homme à la puissance technique, vu par les yeux des révolutionnaires des années 20 et 30 en Russie, y occupe la place centrale. Un nouveau film d’animation de Kentridge met en scène un mégaphone animé et anthropomorphe, séduisant la secrétaire de Léon Trotsky. En contrepoint, Sarhan propose une musique originale sur le film Révolution Interplanétaire, un hallucinant cartoon de science-fiction prolétarienne produit en URSS en 1924. Matthieu Metzger, jazzman français et inventeur inspiré d’instruments low-tech, a construit pour la circonstance un instrumentarium rétro-futuriste vaguement inspiré du Thérémine.

Agenda for this project

November 2020
  • Date Show Location
  • Thu 12.11 Telegrams from the nose | O Sentimental Machine Philharmonie - Luxembourg - Luxembourg

    François Sarhan, William Kentridge

    François Sarhan, William Kentridge. read more