the Lichtenberg Figures (new version 2020)

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after Ben Lerner

Music: Eva Reiter

François Deppe, cello
Chryssi Dimitriou,flutes
Alexandre Fostier, sound
Gerrit Nulens, percussion
Tom Pauwels, electric guitar
Jean-Luc Plouvier, keyboards
Eva Reiter, voice

Production and commission
Wien Modern & Ictus
Supported by

      

   
On our media page : the last song, first version, live in Brussels

NEW chamber VERSION 2020

   
In 2015, our dear Eva Reiter divided the audience with her hyper-baroque Lichtenberg Figures for solo voice,
a large ensemble and light show. And for a Viennese it was more than welcome. 2020: the new chamber version, visually more demure, musically more tense.

Premiered in Vienna on 25 November, The Lichtenberg Figures by Eva Reiter represents the missing link between Fausto Romitelli and Laurie Anderson. Juliet Fraser electronically processes her voice in real time to offer a marvellous spoken word rendition (Ben Lerner’s collection of sonnets which lends its name to the evening), shot through with lyrical musings. All of this is set against the background of an orchestration whose electric and envenomed impact brings to mind Romitelli at the height of his musical powers, the man responsible for An Index of Metals.

Inspired by the model of the “Book of Ayres”, a popular format from the late Renaissance period, Reiters’ work develops as a series of seven songs or lieder and six instrumental interludes preceded by a prologue: a full evening programme for voice and ensemble. The transitions between the elements are seamless, the borders remain deliberately vague. After a foretaste of the musical space in the prologue, periods of contrast, confusion and ambiguity follow as a counterpart to the surprising and combinatorial poetry of the American writer Ben Lerner. The Lichtenberg Figures, the unconventional collection of sonnets that Lerner wrote in 2004, are full of rapidly shifting perspectives, from everyday observations that verge on the banal, quotations and scientific considerations to ironic comments.

After the concert in Frankfurt one blogger suggested it could be “The Pierrot Lunaire of the 21st century”;
another controversially stated “Bankruptcy of Neue Musik”.
It’s safe to say that everyone has their opinion on Eva Reiter.

NEW VERSION 2020

   
In 2015 verdeelde onze dierbare Eva Reiter het publiek met haar hyperbarokke Lichtenberg Figures voor solo stem, groot ensemble en lichtshow.
En is dat niet waar elke Weense artiest naar streeft?
In 2020 brengt ze een kamerversie van Lichtenberg Figures.
Visueel iets bescheidener, maar muzikaal nog spannender.
Wenen en Hamburg, in April.

The Lichtenberg Figures van Eva Reiter, gecreëerd in Wenen op 25 november, onthult een onvermoede link tussen het werk van Fausto Romitelli en Laurie Anderson. Eva Reitertransformeert eigenhandig haar stem, op analoge én elektronische manier. Het resultaat klinkt als een permanent gemanipuleerde spoken word (op gedichten van Ben Lerner waarnaar de avond vernoemd is) geïnjecteerd met spaarzame lyrische uithalen. De stem wordt meegesleurd door een instrumentale orkaan van hybride natuur: de energie en elasticiteit van ‘’An Index of Metals”, Romitelli’s laatste werk is nooit ver weg.
   
‘De Pierrot Lunaire van de XXIste eeuw’ suggereerde een blogger na het concert in Frankfurt;
een andere blogger klaagde: ‘de Neue Musik is naar de vaantjes’.
Eén ding is duidelijk, Eva Reiter laat niemand onberoerd.

NEW VERSION 2020

   
En 2015, avec ses Lichtenberg Figures hyper-baroques pour voix soliste, grand ensemble et un light-show plutôt kitsch, notre chère Eva Reiter avait divisé le public. Et pour une Viennoise, mon dieu, c’était très bienvenu. 2020 : voici une nouvelle version chambriste, visuellement plus sage, musicalement plus tendue.

Créé au festival Wien Modern le 25 Novembre, The Lichtenberg Figures d’Eva Reiter figure le chaînon manquant entre Fausto Romitelli et Laurie Anderson. La voix de Reiter, qu’elle traite elle-même électroniquement en temps réel, développe un magnifique travail en spoken word (les poèmes de Ben Lerner qui donnent son titre à la soirée), troué par quelques envolées lyriques. Tout cela sur fond d’une orchestration aussi électrique qu’empoisonnée, qui rappelle le Romitelli de la grande maturité, celui de An Index of Metals.
 
Inspiré par le modèle du « Livre d’Airs » (« Book of Ayres »), forme populaire de la Renaissance tardive, l’oeuvre proposée par Reiter se présente comme une alternance de sept chansons et de six interludes instrumentaux précédés d'un prologue : un programme complet de soirée pour voix et ensemble. Les mouvements s’enchaînent néanmoins sans couture et les contours restent flous.

Inspiré par le modèle du « Livre d’Airs » (« Book of Ayres »), forme populaire de la Renaissance tardive, l’oeuvre proposée par Reiter se présente comme une alternance de sept chansons et de six interludes instrumentaux précédés d'un prologue : un programme complet de soirée pour voix et ensemble. Les mouvements s’enchaînent néanmoins sans couture et les contours restent flous.

Après un premier survol du matériel musical concentré dans un Prologue, s’enchaînent des épisodes riches en contrastes où règne l’ambigüité, voire la confusion — en contrepoint à l'extraordinaire poésie combinatoire de l'écrivain américain Ben Lerner.

The Lichtenberg Figures, la foisonnante collection de sonnets écrits par Lerner en 2004, grouille en effet de bifurcations ultra-rapides obtenues à partir de matériaux disparates : observations triviales, notices scientifiques, digressions ironiques.

« Un Pierrot Lunaire pour le XXIe siècle », s'enflammait un blogueur après le concert de Frankfurt ;
« Banqueroute pour la Neue Musik », polémiquait un autre.
Bien. Disons qu’Eva Reiter ne laisse personne indifférent.

Agenda for this project

April 2020
  • Date Show Location
  • Fri 24.04 The Lichtenberg Figures Konzerthaus - Vienna - Austria

    the Lichtenberg Figures (new version 2020)

    A revival of the Reiter's controversial manifesto read more
  • Sun 26.04 The Lichtenberg Figures Elbphilharmonie - Hamburg - Germany

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