Wir irren

share:

ANA TORFS

[We all err, but everyone errs differently]
Film and concept Ana Torfs
Music Jean-Luc Fafchamps,
Aurélie Lierman
Concert + film, 120 min

A project initiated by Ana Torfs on the occasion of the digitization of the 35 mm interpositive of her 1998 feature film, Zyklus van Kleinigkeiten (Cycles of Trifles)
    

    
Aurélie Lierman, voice and much more
Jean-Luc Fafchamps, piano and voice
Lucy Grauman, voice, tuba
George van Dam, violin
Géry Cambier double bass, falsetto and more
   

    
This project was made possible by Cinematek/Royal Belgian Film Archive (Brussels)
and Eye/Film Archive (Amsterdam).

In 1998, Belgian visual artist Ana Torfs made her first and only feature film Zyklus von Kleinigkeiten (Cycle of Trifles), based on Ludwig Van Beethoven’s so-called ‘conversation books’, small notebooks which allowed his visitors to ‘talk’ to the famous composer after his hearing deteriorated dramatically in 1818.

On the occasion of the digitization of this film by Cinematek in Brussels and the Dutch Eye Filmmuseum, Ana Torfs and Ictus propose a short concert before the projection of the film.

Two composers-performers, Aurélie Lierman and Jean-Luc Fafchamps are getting together with Lucy Grauman, George van Dam and Géry Cambier for an informal musical moment. The playing and singing musicians invite the public to be the privileged witness of their discovery of the last composition Beethoven wrote, in December 1826: the riddle canon Wir irren allesamt, nur jeder irret anders (We all err, but every-one errs differently). This speculative, cryptic and playful exercise will result unavoidably in a musical fiction, as a lighthearted happening between friends in the dining room.

De Belgische kunstenares Ana Torfs realiseerde in 1998 haar eerste en enige langspeelfilm, Zyklus von Kleinigkeiten (Cyclus van kleinigheden). Ze baseerde zich hiervoor op Ludwig Van Beethovens zogenaamde conversatieschriften, notaboekjes die zijn bezoekers toelieten te communiceren met de bekende componist nadat zijn gehoor dramatisch verslechterde in 1818.

Ter gelegenheid van de digitalisering van deze film door het Koninklijk Belgisch Filmarchief (Cinematek) en het Nederlandse Eye Filmmuseum, bedachten Ana Torfs en Ictus een kort concert dat klinkt voor de projectie van de film.

Twee componisten-uitvoerders, Aurélie Lierman en Jean-Luc Fafchamps, komen samen met Lucy Grauman, George van Dam en Géry Cambier voor een informele muzikale performance. De muzikanten die spelen en zingen, nodigen het publiek uit voor hun exploratie van de laatste compositie die Beethoven schreef, in december 1826: de zogenaamde raadselcanon Wir irren allesamt, nur jeder irret anders (Wij dwalen allemaal, maar ieder dwaalt op zijn eigen manier). Deze speculatieve, cryptische en speelse oefening leidt onvermijdelijk tot een muzikale fictie, als een ongedwongen gebeuren tussen vrienden in de woonkamer.

En 1998, l'artiste belge Ana Torfs réalisait un seul et unique film, Zyklus von Kleinigkeiten (Le Cycle des Détails), basé sur les fameux "Carnets de conversation" de Ludwig van Beethoven — ces cahiers qui permettaient aux visiteurs d'entrer en contact avec le compositeur malgré l'extrême détérioration de son ouïe, à partir de 1818.

À l'occasion de la digitalisation du film, effectuée par la Cinematek de Bruxelles, Ana Torfs et Ictus proposent un court concert informel, un moment musical "entre amis", pour ainsi dire, qui précédera la projection du film.

Deux musiciens-compositeurs, Aurélie Lierman et Jean-Luc Fafchamps, mèneront la soirée avec Lucy Grauman, George van Dam et Géry Cambier. On jouera et on chantera des variations inédites autour de la toute dernière composition de Beethoven, écrite en décembre 1826 : un "canon énigmatique" — soit une sorte de devinette musicale griffonnée sur un bout de papier, comme le musicien avait l'habitude d'en offrir à ses amis. Cet ultime geste musical beethovenien est la mise en musique d'un aphorisme de Georg Christoph Lichtenberg : Wir irren allesamt, nur jeder irret anders (nous nous trompons tous, mais chacun à sa manière).

La manière de traiter l'énoncé de ce canon pour connaisseurs n'étant pas précisée par Beethoven (là est toute l'énigme), c'est tout un champ de musique spéculative qui s'ouvre à qui veut bien s'y pencher, traiter ce canon comme une cryptique machine à composer... et pousser le bouchon un peu plus loin qu'il n'est permis. Les intervalles chromatiques proposés par Beethoven encouragent des réalisations audacieuses et dissonantes, dans l'esprit de l'Universelle Défaite exprimée par Lichtenberg : à tenter de résoudre cette énigme musicale, on n'obtiendra que des réponses imparfaites — mais au moins chacune sera-t-elle singulière et intéressante.

Agenda for this project

February 2020
  • Date Show Location
  • Tue 18.02 WIR IRREN DeSingel - Antwerpen - Belgium

    Wir irren

    Ana Torfs & Ictus (concert and film) read more
March 2020
  • Date Show Location
  • Sun 22.03 WIR IRREN BOZAR, Klarafestival - Brussels - Belgium

    Wir irren

    Ana Torfs & Ictus (concert and film) read more
April 2020
  • Date Show Location
  • Tue 28.04 Wir Irren Cultuur­cen­trum - Mechelen - Belgium

    Wir irren

    Ana Torfs & Ictus (concert and film) read more