Hymns

share:

CAST

   
Lore Binon: soprano
François Deppe: cello
Luca Piovesan: accordion
   

PROGRAMME

   
Saint Kassia of Constantinople: Hymns, for voice and instruments
Michael Pisaro: Tombstones, excerpts, for voice and instruments
Luciano Berio: La fiolaire, for voice and instruments
Tarquinio Merula: Tempo di dormire, for voice and instruments
Salvatore Sciarrino: Vagabonde Blu, for accordion
John Cage: A Flower, for voice and instrument
Jonathan Harvey: Chant, for cello
John Cage: Beautiful Widow of Eighteen Springs, for voice and instrument

(picture: Lore Binon)
   
The accordion and cello of the Ictus players blend their sombre tones with the young and fervent voice of soprano Lore Binon to sing a hymn to the night: prayers, distant songs, muffled melodies. As night falls, identities fade – modern or ancient: what does it really matter? Today’s music intersects with the 9th century hymns of Saint Kassiani of Constantinople, also known as Kassia, the first woman composer whose music scores survived the ages.

De weemoedige kleuren die de muzikanten van Ictus uit de accordeon en cello tevoorschijn halen, versmelten met de jonge en gedreven stem van sopraan Lore Binon. Samen zetten ze een ode aan de nacht in: gebeden, ijle liederen en gesmoorde melodieën. De avond valt en contouren vervagen … Modern of eeuwenoud, wat maakt het uit?
Hedendaagse composities en 9e-eeuwse hymnes van de heilige Kassiani, ook wel Kassia genoemd – de eerste vrouwelijke componiste van wie partituren bewaard zijn gebleven – kruisen elkaars pad.

L’accordéon et le violoncelle des musiciens d’Ictus, mêlant leurs couleurs sombres à la voix jeune et intense de la soprano Lore Binon, entonnent un hymne à la nuit : prières, chansons lointaines, mélodies étouffées. Le soir tombé, les identités s’estompent — moderne ou ancien, quelle importance ? Les œuvres d’aujourd’hui croisent les hymnes de Sainte Cassienne de Constantinople (IXe siècle), connue aussi sous le nom de Kassia, la première femme compositrice dont nous sont parvenues des partitions.