Triadic Memories

share:

Morton Feldman

Triadic Memories
for solo piano, 1981, 80'
   

Jean-Luc Fafchamps

piano
   
   

   
   
Youtube post on this page:
the first Fafchamps version for SubRosa, 1990.

Jean-Luc Fafchamps plays Morton Feldman
Every musician spends his life chasing a certain score, or so they say, a Beethoven sonata, or a page by Schumann, which holds endless secrets, to which you return, much as you would to a source, to quench your thirst. Morton Feldman’s Triadic Memories – “probably the largest butterfly in captivity”, as he famously said – has the same impact on Jean-Luc Fafchamps.
In the Brigittines.

Voor elke muzikant is er wel een specifieke partituur waarnaar steeds wordt teruggegrepen om zich te herbronnen, of het nu een Sonate van Beethoven is of een werk van Schumann. Voor Jean-Luc Fafchamps geldt Triadic Memories van Morton Feldman als dat pianowerk dat aan de oorsprong ligt van zijn muzikale identiteit.

Triadic Memories is zonder enige twijfel het meest mysterieuze, het meest minimalistische en het meest ongrijpbare werk van de oude sfinx uit New York. En om het met de woorden van de componist te zeggen: het is de ‘grootste vlinder’ die hij ooit in zijn toverlantaarn heeft gevangen. In 1990 nam de toen dertigjarige Fafchamps een memorabele versie op voor het label SubRosa die hij 20 jaar later confronteerde met een nieuwe opname. Tijdens dit concert zal hij zich opnieuw verdiepen in de onuitputtelijke kracht van het werk in fase met de ondoorgrondelijke kunst van Feldman: het vinden van de juiste dosering tussen ‘hetzelfde’ en ‘iets anders’, op de rand van het hoorbare.

Chaque musicien court toute sa vie après une certaine partition, telle Sonate de Beethoven, telle page de Schumann,
dont les secrets sont la source fraîche à laquelle il revient sans fin couper sa soif.
Triadic Memories de Morton Feldman agit pour Jean-Luc Fafchamps comme ce sésame pianistique.

Triadic Memories est assurément la plus mystérieuse, la plus économe, la plus insaisissable de toutes les œuvres du vieux Sphinx new-yorkais — et le « plus gros papillon » que le compositeur a jamais capturé dans sa lanterne, selon ses propres mots. A l’âge de 30 ans, en 1990, Fafchamps en enregistrait une version anthologique pour le label SubRosa, qu’il remit totalement en question 20 ans plus tard par un nouvel enregistrement. Il en méditera les inépuisables ressources une fois de plus lors de ce concert, toujours en phase avec l’insondable art feldmanien : faire clignoter le « même » et le « différent » sur le fil du silence.

Agenda for this project

March 2019
  • Date Show Location
  • Thu 07.03 Triadic Memories Brigittines - Brussels - Belgium

    Triadic Memories

    Het meest mysterieuze, het meest minimalistische en het meest ongrijpbare werk van de oude sfinx uit New York — Morton Feldman. read more