HAM SESSION (in Ghent)

share:

CAST

   
Theresa Dlouhy, voice
Tom Pauwels, guitars
Jean-Luc Plouvier, piano, synth
   

PROGRAMME   

  
BERNHARD LANG
Cold Trip, part 2 (2014-15)
for soprano, piano and sampler
SIMON STEEN-ANDERSEN
Mono, an autotune study (2014)
for male voice, keyboard and electronics
FELIX MENDELSSOHN BARTHOLDY
Ferne, Op.9 (1830)
Frühlingslied, Op.34, n.3 (1836)
for soprano and piano
JAMES TENNEY
Harmonium I, for Lou Harrison (1976)
in a version for electric guitar
MICHAEL PISARO
Tombstones (2010)
for voice and instruments (variable)
     

LINK

    
Ham Sessions

   
   
      
   
      
   
      
   
      
   
      
   
      
   
   

Agenda for this project

May 2018
  • Date Show Location
  • Mon 21.05 Ham Sessions Ham 12, B-9000 - Gent - Belgium

    HAM SESSION (in Ghent)

    After Liquid Room Phrases :
    Het lichaam dat muziek fraseert, heeft zowel iets menselijks, dierlijks als machinaals. Om op te gaan in een instrument, vinden er een heel gamma aan fysieke en machinale kunstgrepen plaats. Daarentegen, om het gezang van vogels of het geblaf van een hond na te bootsen, doen we beroep op allerlei hulpmiddelen. Zo vinden de mens, de machine en het dier elkaar in de muzikale ruimte en worden er nieuwe hybrides gecreëerd die ons wel eens doen denken aan de mens-olifant uit de schilderijen van Hiëronymus Bosch.

    De meest bizarre en confronterende klanken zijn trouwens intussen gemeengoed geworden in de doorsnee concertzaal, zeker als een viool of een hobo ze produceert. Dankzij het modernisme vinden we die klanken nobel, net zoals de klank van zand- en windmachines, schelpen en keien, die resoneren met een actuele zin voor ecologie. Andere zaken verwierven nog niet dezelfde status: de pc, computercode, de stroboscoop, de videoclip, de radio, autotune, loops – al die digitale rommel waar liefhebbers van Grote Muziek nog al te vaak op neerkijken. Jonge componisten en klankkunstenaars herdefiniëren wat ‘nobel’ en ‘ordinair’ is en amuseren zich te pletter. En dat is in hun werk ook hoorbaar: muziek heeft een emanciperende taak, namelijk elk voorwerp gelijkwaardig behandelen, op voorwaarde dat je er op een of andere manier je zenuwstelsel op kan aansluiten – op voorwaarde dat je het kunt fraseren.

    read more