SEIZOEN 2019 2020

share:

NEDERLANDS | FRANÇAIS | ENGLISH       |       AGENDA

NIEUWE VOORSTELLINGEN

       

L’ENCYCLOPEDIE DE LA PAROLE: SUITE 4

Joris Lacoste, Pierre-Yves Macé, Sébastien Roux
In een poging om een tijdperk een stem te geven - het onze, waar de volumeknop op elf staat -
verzamelt en ontleedt L’Encyclopédie de la parole sinds 2007 honderden fragmenten van alledaagse gesprekken
zoals stemmen uit de straat, wetenschappelijke lezingen, YouTube-filmpjes en dergelijk meer.
Samen vormen ze “een wankel monument, veranderlijk en levendig zoals het gesproken woord in al haar verscheidenheid".
Tijdens het analytische proces ontstaat er een bijzonder soort muzikaliteit die voortvloeit uit de energie van het uitgesprokene:
een koortsachtig ritme en eindeloze melodische variaties.
Deze 4de Suite, aangekondigd als een laatste bedrijf, straalt in de vallende duisternis.
Elke stemopname roept spontaan een sfeer op van iets “eenmaligs", reeds vervlogen.
Het gaat er om, en we citeren Joris Lacoste die op zijn beurt Paul Verlaine citeert:
de klanken te laten weerklinken van dierbare stemmen die nu zwijgen.
Muziek van Pierre-Yves Macé en Sébastien Roux.
INTRODUCTIETEKST VAN JORIS LACOSTE
       

LIVER

Castelló.Papoulia.Passalis.Pauwels.Schmid.Ugeux
Een vreselijk ongeval.
Daarna, elke nacht, dezelfde scène:
een man wandelt door de gangen van een ziekenhuis. Hij gaat naar zijn vrouw die in coma ligt.
Hij ligt naast haar in bed en ze communiceren met elkaar in stilte.
Dat is het libretto van Efthimis Filippou waarmee de muzikanten en de acteurs aan de slag gaan,
in overeenstemming met het gelijkheidsprincipe dat Angeliki Papoulia en Christos Passalis in het hart dragen.
Iedereen co-dramaturg!
Angélica Castelló, de componiste uit de groep, beschrijft hoe zij te werk gaat
“ik focus op de kwetsbaarheid, de droomwereld en het onderbewustzijn”.
Première in Athene.
MEER INFO
       

EUPEPSIA, an archive of appropriations

Karin Harrasser & Eva Reiter, Fredy Vallejos, Matthew Shlomowitz
Een lezing-performance-concert geconcipieerd door Eva Reiter en Karin Harrasser, prof. culturele studies aan de universiteit van Linz.
Tijdens de jezuïtenmissies naar het Boliviaanse Chiquitanía in de 18de Eeuw ontstonden eigenaardige maar prachtige mengvormen
door de botsing van Europese barokmuziek en inheemse cultuur.
Eupepsia blaast dat repertoire nieuw leven in met een combinatie van barok- en elektronische instrumenten.
Intrusie, kruisbestuiving, toe-eigening, verwerking:
een bespiegeling over de langetermijneffecten van cultureel geweld.
MEER INFO
       

TELEGRAMS FROM THE NOSE [reprise]

François Sarhan, William Kentridge
Op muziek van François Sarhan en teksten van Daniil Harms laat de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge de Russische jaren twintig herleven:
futurisme, constructivisme en flarden van tekst uit de processen van Stalin.
De terreur grijpt om zich heen, in een tijdperk van hectiek en ongebreidelde artistieke verbeelding.
Op een doek dat beschilderd is zoals een oude krant waarin de vooruitgang van de wetenschap wordt bezongen,
projecteert Kentridge menselijke schaduwen, een turbulent schouwspel op weg naar de overwinning van de nieuwe mens.
In Villeneuve d'Ascq.
MEER INFO

NIEUWE CONCERTEN

       

LIQUID ROOM IX: MUSICA STRASBOURG

Openingsconcert
In de havenloodsen van Straatsburg openen we niet zonder enige trots de nieuwste editie van het festival Musica,
een lange avond gecreëerd in nauw overleg met de nieuwe directeur Stéphane Roth.
200 minuten muziek op vier podia, een “festival in het festival” waarbij het publiek wordt uitgenodigd om rond te dwalen:
een feest in het meervoud ook (verschillende manieren van luisteren, van componeren, van met tijd omgaan),
en een eerbetoon aan de tijdloze kracht van muziek maken:
geëngageerd, amicaal, maar uiteindelijk ook ernstig en met liefde voor het kleinste detail.
Geluid: Alexandre Fostier. Licht: Caspar Langhoff.
MEER INFO
       

LIQUID ROOM X: LYON ‘BIENNALE DE LYON’

Ook op dit vermaarde festival zijn we weer van de partij: Musiques en Scène, dat onder directie van Sebastian Rivas omgedoopt werd tot de Biennale des musiques exploratoires.
Het wordt een concert met een dosis pop, een hoop rommel en veel stemmen:
HIER MEER INFO
       

PNEUMA (ICTUS 25th BIRTHDAY)

We blazen onze 25 kaarsen uit in het Brusselse Kaaitheater
Met veel kracht en animo bezingen we onze liefde voor adem en wind.
In een onuitgegeven versie van Michael Schmid’s BreathCore wordt Ictus herboren als een pneumatisch koor.
Speciale gast is Raphaël Henard, een klankkunstenaar van de eerste orde.
Sylvie Mélis (die we aan het werk zagen met o.a. Rodrigo García, Tiago Rodrigues en Maud Le Pladec) ontwerpt de lichtchoreografie.
MEER INFO
       

ANTOINE CHESSEX / JERÔME NOETINGER

Nieuw werk: “La résonance des ruines” (Antoine Chessex)
Antoine Chessex groeide op in de wereld van de radicale improvisatie, stuurde de klank van zijn saxofoon door gitaarversterkers en experimenteerde met pure noise.
Vandaag evolueert hij naar een schemerzone waarin hij balanceert tussen gecomponeerde muziek en improvisatie,
een fascinerende wereld tussen Xenakis en sciencefiction.
Jérôme Noetinger, een virtuoos van de Revox-bandopnemer waarmee hij muziek in “in real time” bewerkt
— vooruit, achteruit, in canon, op halve snelheid... — draagt bij tot de illusie van een wervelende en elastische muzikale tijd.
In Les Ateliers Claus, een productie van de Ancienne Belgique.
MEER INFO
       

METAL, STONE, SKIN, FOLIAGE, AIR

Jürg Frey, percussiekwartet
Jürg Frey componeert de rustigste muziek OOIT.
“Metal, Stone, Skin, Foliage, Air” is een verzameling klanken van een stalen staaf, bladeren en een basdrum,
die zich gelijkmatig en traag ontplooien. De geluiden die dat oplevert mogen vanzelfsprekend niet extravagant zijn.
Als resultaat van ascese herinnert deze muziek er ons aan dat het soms meer energie vergt om dit soort muziek uit te voeren
dan een explosie van klank te produceren.
De oneindigheid, de spanning en het ingehouden spelen, de nooit aflatende beheersing vergen een bijzondere energie.
Nooit toegeven aan de neiging iets extra toe te voegen is een krachttoer!
Met een unieke, overweldigende schoonheid: het oor van Frey vergist zich nooit. In Les Brigittines.
MEER INFO
       

WIR IRREN

Ana Torfs, Jean-Luc Fafchamps, Aurélie Lierman
Op initiatief van beeldend kunstenares Ana Torfs bedachten twee muzikanten-componisten, Aurélie Lierman en Jean-Luc Fafchamps,
een intieme performance als introductie tot haar enige film "Zyklus von Kleinigkeiten" (1998).
Ze spelen, zingen en improviseren gedurfde variaties op het laatste muziekstuk dat Beethoven in december 1826 schreef:
een “raadselcanon” — die in een brief aan zijn vriend, de violist Karl Holz werd teruggevonden.
Dat allerlaatste muzikale gebaar van Beethoven is het in muziek omgezette aforisme:
Wir irren allesamt, nur jeder irret anders: wij dwalen allemaal, maar iedereen dwaalt anders.
MEER INFO
       

THE LICHTENBERG FIGURES [CHAMBER VERSION]

Eva Reiter, Ben Lerner
In 2015 verdeelde onze dierbare Eva Reiter het publiek met haar hyperbarokke Lichtenberg Figures voor solo stem, groot ensemble en lichtshow.
En is dat niet waar elke Weense artiest naar streeft?
In 2020 brengt ze een kamerversie van Lichtenberg Figures.
Visueel iets bescheidener, maar muzikaal nog spannender.
Wenen en Hamburg, in april.
MEER INFO
       

THE FIFTH ELEMENT

Misaël Gauchat, Enno Poppe, Fausto Romitelli, Franco Donatoni, Claude Vivier
Een klassieke bezetting — fluit, klarinet, viool, cello — die verschillende vormen aanneemt.
Met de naam van haar kwartet verklapt de jonge componiste Misaël Gauchat wat ze wil.
De hedendaagse muziek verrijken met een extra kwaliteit, complex als “geluid”,
maar toch bulkend van expressiviteit en rijk aan geschiedenis.
Steek je zaklamp aan en ga mee op zoek naar het Vijfde Element.
In de opera van Lille.
MEER INFO
       

ONLY ONE CHANCE

Festival ‘Drumming’, De Warande, Turnhout
Een percussieconcert in het teken van het ‘minimalisme’ in zijn oneindige veelheid en verscheidenheid.
Minimalisme als een kunst van het schrappen en beperken.
Een beperking die geen straf of zwaktebod is maar eerder een rebelse actie,
zoals kinderen hun favoriete speelgoed kunnen opzijzetten om zich te concentreren op een paar keien, een touw, een bloem.
De vreugde van het (her-)ontdekken, van het strippen, het ontmaskeren.
Op dat moment ontstaat er een nieuwe virtuositeit, zoals bij het boogschieten,
waar alles draait rond uiterst precieze bewegingen en een ondubbelzinnige intentie:
je hebt tenslotte maar één kans.
MEER INFO
       

THE SEA OF DESPAIR

Béla Bartók, Klaus Lang
De zes strijkkwartetten van Béla Bartók zijn echte bommen van energie en behoren tot de meeste veeleisende strijkkwartetten, samen met die van Beethoven.
Het legendarische vierde strijkkwartet is een passioneel duel tussen folkloristisch erfgoed en een verfijnde schriftuur.
Woeste, ritmische ostinato’s en stille, kwikzilveren scherzo’s wisselen elkaar af.
In het tweede deel is The Sea of Despair aan de beurt, een 45 minuten durend werk voor versterkt strijkkwartet van de Weense componist Klaus Lang
- een tweede samenwerking met de componist na de creatie van zijn opera in 2018, in Bayreuth.
Muziek die zweeft op roerloze, hypnotiserende en beklijvende harmonieën en kan wedijveren met de meeste donkere, bevreemdende elektronische dronemuziek.
Een concert, de wanhoop nabij.
MEER INFO
       

BARTÓK: VIERDE STRIJKKWARTET

Datzelfde vierde strijkkwartet van Bartók wordt ook gespeeld tijdens de Concerts du mercredi in Opéra de Lille;
een concert met commentaar.
MEER INFO

OP TOURNEE

       

ROSAS: REPERTOIREAVOND

Beethoven, Bartók, Schoenberg
Drie hoogtepunten uit het oeuvre van Anne Teresa De Keersmaeker, die drie facetten van haar muzikale feeling in de kijker zetten:
de muziek uitdagen (bij het fantastische en exuberante vierde strijkkwartet van Bartók);
zich de muziek eigen maken door die op de voet te volgen (de Grosse Fuge van Beethoven);
en ten derde, veel zeldzamer voor danschoreografieën en bijna in strijd met haar eigen principes,
de emotionele kracht van de muziek maximaal versterken (Verklärte Nacht van Arnold Schönberg).
Brussel, Orléans, Rotterdam.
MEER INFO
       

NOE SOULIER: THE WAVES

Gerrit Nulens, Tom De Cock
“Het is lang geleden dat we zo iets briljant, vreemd, nieuw en bijzonder hebben ontdekt in de hedendaagse dans"
schreef Wiebke Hüster in de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
MEER INFO
       

EINSTEIN ON THE BEACH

Philip Glass
Suzanne Vega als verteller, veertien zangers van Collegium Vocale Gent en Germaine Kruip die tekent voor het licht.
De integrale versie van deze vreemde “opera” uit 1976, maar in een concertversie.
“Voor mij als muziekliefhebber een onvergetelijke ervaring”, schreef Enrique Bert in Platea Magazine, het muziektijdschrift uit Bilbao (sorry).
MEER INFO
       

RAIN

Anne Teresa De Keersmaeker, Steve Reich
Rain, een choreografie uit 2001 op Music for eighteen musicians van Steve Reich,
is een van de meesterwerken van De Keersmaeker die eeuwig gedanst blijven worden .
Ze streeft hier naar het onstopbare, missie geslaagd.
MEER INFO
       

DARKER THAN BLACK

Reiter, Dlouhy, Pauwels, Schmid
Een heldere stem zonder vibrato, een akoestische of elektrische gitaar, een contrabasfluit (in de "extended" versie)
en de rijk genuanceerde viola da gamba van Eva Reiter – dat alles licht versterkt –
in een patchwork van giftige en sappige miniaturen:
korte, bitterzoete melodieën, ostinati à la Purcell (in het werk van Filidei bijvoorbeeld), extreem vertraagde popsongs,
nachtelijke ontboezemingen …
'Extended': Elbphilharmonie (Hamburg): MEER INFO
'Trio': Konzerthaus (Wien), Teatro Cavallerizza (Reggio Emilia): MEER INFO
       

LE GRAND BALLET

Frédéric Verrières, Eva Reiter, Marin Marais & David Helbich
Participatieve voorstelling, geïnspireerd door muziek van Marin Marais, waarin kinderen rondlopen, dansen en luisteren.
Le Grand Ballet stond al in een tiental zalen en blijft op tournee gaan.
MEER INFO
       

AU FOND DE L'EAU

Gérard Pesson, Gavyn Bryars, Christopher Fogx, Philip Glass
“Deze ballade van Brahms heeft zich genesteld in mijn geheugen waar ze langzaam is aangetast,
zoals een voorwerp op de bodem van de zee”. Dit schreef de Franse componist Gérard Pesson over Nebenstück...
Festival Wilde Westen in Kortrijk.
MEER INFO

ACADEMY

       
Zoals elk jaar begeleiden we, samen met de School of Arts Ghent en het Spectra ensemble,
een nieuwe lichting studenten tijdens hun master-na-master hedendaagse muziek.

Een warm welkom voor de nieuwkomers!: Jacqueline Berndt (fluit), Aya Suzuki (percussie), Felix Nagl (piano), Sjors van der Mark (gitaar).
En een blij weerzien met de studenten van het tweede jaar: Noriko Yakushiji (stem), Sara Mendez (saxofoon), Anne Zeuwts (harp),
Maria Dominguez Perez (piano), Mar Sala Romagosa (fluit), Ward Ginneberge (accordeon), Sinouhé Gilot (cello),
Hugo Ranilla (viool), Pablo Paz Lopez (percussie) and Elliot Harrison (percussie).

Tijdens dit academiejaar staan er masterclasses en workshops met Simon Steen-Andersen, Karl Naegelen, Malin Bang en Frederik Croene op het programma
naast een interdisciplinaire workshop met studenten van P.A.R.TS onder leiding van choreograaf Noé Soulier,
en een reeks concertprojecten met muziek van Jürg Frey, Fausto Romitelli, Joey Baron en Jesse Broekman.
MEER INFO

VANITAS

       

VANITAS.1

1.1. In maart 2019 mochten we tijdens de Klara Awards, de prijs van “ensemble van het jaar” in ontvangst nemen.
1.2. Tijdens diezelfde prijsuitreiking werd sopraan Lore Binon bekroond als “jonge belofte van het jaar”:
twee keer in de wolken dus.

VANITAS.2

In Frankrijk werd de prijs voor de beste muzikale creatie 18-19 door het Syndicat de la Critique toegekend aan Trois Contes,
van Gérard Pesson en David Lescot, door Ictus gecreërd in de Opéra de Lille in maart 2019.

VANITAS.3

Veel lof in de pers voor onze tournee van Einstein on the Beach. HET BEWIJS.
       
       

       
       
Nog vragen, klachten, opmerkingen ? Aarzel niet om ons te schrijven.
Het allerbeste en hopelijk tot binnenkort,
ictus