MANI

share:

Pierluigi Billone : MANI

Sub Rosa CD [SR451], 2018

   
   
Music composed by Pierluigi Billone
Performed by Tom De Cock, percussion
Film directed by Joachim Thôme
This the very first recordings of the new collection CONTRA NATURAM, collaboration between Ictus Ensemble and Sub Rosa.

Complete audio versions of the same works : Double Sub Rosa CD [SR451], MANI
with an unpublished essay by Laurent Feneyrou (in English, Dutch, French).
Five tracks : Mani.Gonxha | Mani.Matta | Mani.Mono | Mani.Dike | Mani.De Leonardis

This double CD is accompanied by a 20 minutes long video by Joachim Thôme, published on Youtube, meticulously displaying the special ’touch’ that is so typical for Pierluigi Billone’s music: the musicians body as part of the sound-production-process — as described by Laurent Feneyrou in the Cd’s program notes : « The contact between hand and instrument is an immediate kind of knowledge, an esthetics of sensation. In touching things, we touch ourselves. The contact of one with an instrument is a contact of one with oneself. »

Credits : this CD was produced as part of a doctoral research program in the arts led by Tom De Cock, at the Vrije Universiteit Brussel and the Koninklijk Conservatorium Brussel funded by the Erasmushogeschool. Artistic production: Ictus for Contra Naturam.
   

EN

   
« Billone shows interest in artisanal craftsmanship, in which the hands are much more organically involved in what they manipulate—wood metal, glass etc.—than is the case with music making. He also speaks of the “intelligence of the hand” (one can see the equivalent for our lower limbs in the way a child learns to walk).
[...]
In this case, listening is to attune oneself, fully, to rhythms.»
Laurent Feneyrou
   

NL

   
Muziek voor Tibetaanse klankschalen, schokdempers of doodgewone marimba’s maar dan bespeeld met de blote handen: bij elke compositie lijkt Pierluigi Billone de muziek opnieuw uit te vinden, geleid door de klank en de natuur van het instrument in kwestie. Het vergt tijd, ruimte en concentratie voor de muzikant en zijn publiek om dat nieuwe alfabet te ontrafelen. Bij elk object hoort de juiste houding en de juiste muziek; zo is percussie hier niet langer de kunst van de slag, maar van de tastzin.
In deze film van Joachim Thôme toont Tom De Cock, een van de meest toegewijde vertolkers van Billone’s werk, hoe de muzikale geste een uniek moment in de tijd wordt en zo het materiële overstijgt.
   

FR

   
« Billone se montre attentif aux pratiques de métiers artisanaux, où le mouvement de la main s’intègre, avec une plus grande organicité qu’en musique, à ce qu’il façonne – bois, métal, verre, tissu… Aussi parle-t-il d’une « intelligence de la main » (dont on trouverait un équivalent, pour les membres inférieurs, dans l’apprentissage de la marche par l’enfant).
[...]
Écouter, ce sera ici s’accorder, tout entier, à des rythmes. »
Laurent Feneyrou
         

CONTRA NATURAM

    
This the very first recording of the new collection CONTRA NATURAM, collaboration between Ictus Ensemble and Sub Rosa.
To be continued with : Gérard Grisey, Christopher Trapani, Eva Reiter, Riccardo Nova [and more].

EN | CONTRA NATURAM | The 'magic of the record' befits contemporary music, which starts by adhering to an open, flexible sonic space where magnetic bolts of lightning shoot through. In that respect, at least, it has always been pop. The record lifts the curtain on a virtual stage; it creates its own space time; it reports on a listening project. And home computing has changed the game: the digital kitchen doesn't intimidate anyone anymore: editing and mixing are now part of the performer's daily routine.

NL | CONTRA NATURAM | De ‘magie van de plaat’ sluit perfect aan bij hedendaagse muziek als een metafoor voor een open en drijvende klankruimte waar magnetische flitsen doorheen schieten. In dat opzicht is ze altijd heel erg pop geweest. De plaat opent een virtueel podium, creëert zijn eigen ruimte en tijd, is de weerslag van een luisterervaring. Trouwens, de huiscomputer heeft de zaken enigszins veranderd: het digitale intimideert niemand meer, monteren en mixen maken deel uit van de dagelijkse realiteit van de uitvoerder.

FR | CONTRA NATURAM | La « magie du disque » convient parfaitement à la musique contemporaine, qui revendique constitutivement un espace sonore ouvert et flottant, traversé d’éclairs magnétiques ; sur ce point du moins, elle a toujours été pop. Le disque ouvre une scène virtuelle, crée son propre espace-temps, rend compte d’un projet d’écoute. Par ailleurs, l’informatique domestique a changé la donne : la cuisine digitale n’intimide plus personne ; le montage et le mixage comptent désormais parmi les activités ordinaires de l’interprète.

   
   
   
   
   
   
   
   

Mentioned in this article
Pierluigi Billone