Augustus 2007

Berg, Reich, Harvey

   
Met enige goede wil zouden we kunnen stellen dat de eerste jaarhelft van 2007 in het teken stond van de synthese In John Rea’s ‘reductie tot de essentie’ van Alban Berg’s ‘Wozzeck’ werd het voltallige ensemble gemobiliseerd. Als enige niet betrokken muzikant was het een plezier om mijn collega’s aan het werk te zien. Het gevoel voor het expressionistische affect en voor de laatromantische toonproductie blijkt nog niet teloor gegaan na 15 jaar nieuwe muziek creatie.

In de nieuwe productie met Rosas werd dan weer de balans opgemaakt van 20 jaar leven en werken met de muziek van Steve Reich. Althans voor de muzikanten in het publiek bleek die balans over te hellen naar de vroege werken van Steve Reich zoals het radicaal uitdeinende Four Organs en Piano Phase in zijn aandoenlijk destabiliserende eenvoud.

Tenslotte was er de wereldcreatie van ‘Wagner Dream’, de nieuwe opera van Jonathan Harvey, in een productie van de Nederlandse opera. Eerder dan een experiment binnen het genre werd deze creatie een synthese van 50 jaar componeerervaring. Voor de ene een ware verademing, voor de andere een gemiste kans.