Augustus 2006

Schoenberg, Zimmermann, Boulez

   
Deze natte, tweede helft van de zomer blijkt de ideale voedingsbodem voor het organiseren van de komende Ictus Studio's. Centraal staan twee iconen uit het twintigste eeuwse repertoire: "Pierrot Lunaire" (1912) van Arnold Schönberg en "Le marteau sans maître" (1957), de door Pierre Boulez gecomponeerde hommage aan "Pierrot Lunaire". Twee klassiekers die tot op de dag van vandaag een bijzondere uitdaging vormen voor dirigent én muzikanten. | François Deppe, cellist, dirigent en de onvermoeibare 'coördinator van onze pedagogische projecten in Israël en Palestina bereidt "Pierrot" voor met Tomoko Taguchi (zang) en het Trio Rinascimento, studenten aan de Koninklijke Muziekkapel. Het ensemble wordt vervolledigd met Evy Van Dongen (klarinet) en Caroline Peeters (fluit), jonge blazers die meer dan behoorlijk van wanten weten. | "Le marteau" daarentegen zal Georges-Elie Octors dirigeren, en wel voor de eerste keer in zijn rijkgevulde loopbaan ! Een primeur waar een selecte groep studenten uit de Conservatoria kan van genieten. Een auditie voor dit project, in samenwerking met BOZAR STUDIOS, de afdeling kunsteducatie van het PSK, gaat door in Bozar op 24 oktober (link naar oproep tot auditie).

Beide werken worden op 18 maart 2007 in Bozar (Terarken) aan het publiek voorgesteld. Op dit concert dat deel uitmaakt van het Ars Musica festival worden alle 'pedagogische projecten' voorgesteld. | Daarnaast zitten er drie volledig andere projecten in de pipe-line : Het opvoeren van "Présence" van Bernd-Aloïs Zimmermann door Trio Rinascimento (binnen het kader van de werking in de Muziekkapel). Het uitwerken van "Fight The Dragon" van Benjamin Lang, een project van een ex-deelnemer aan ons internationale compositieseminarie 2003'. Hierbij gaat het om een werk waar beweging en klank in volmaakte synergie. De uitwerking van dit project werd toevertrouwd aan de deskundigheid van Judith Vindevogel (Walpurgis).