FILM SCREENING
La musique du geste
A portrait of Georges-Elie Octors
Isabelle Dumont: film director
Jorge León: director of photography
Filipa Cardoso: camera, editing
Thomas Schira: camera, light
Quentin Jacques: sound
Laure Massiet: camera assistant
Nicolas Van Achter: additional camera
Maxime Coton: sound editing
Jonathan Vanneste: sound mixing
Miléna Trivier: color grading
A Rubis Productions production
co-produced by Ictus, Neoten and Shelter Prod, with support from Centre du cinéma et de l’audiovisuel
21 February at 7:00 pm. After the screening a discussion with Isabelle Dumont and guests.
Rosas Performance Space
The film paints a portrait of Georges-Elie Octors, who was the conductor and musical director of Ictus ensemble for 25 years. The son of a famous Belgian-Congolese conductor, he had to forge his own path through his father's legacy and his commitment to contemporary music. Numerous interviews, testimonials, and dialogues with his comrades reveal a particular style of leadership, linked to listening, negotiation, and the creation of collective action. Could music offer a certain key to unlocking a “politics of friendship”?
21 februari om 19:00 uur. Na de vertoning volgt een gesprek met Isabelle Dumont en gasten.
Rosas Performance Space
De film schetst een portret van Georges-Elie Octors, die 25 jaar lang dirigent en muzikaal directeur was van Ictus. Als zoon van een beroemde Belgisch-Congolese dirigent vond hij zijn eigen weg tussen de erfenis van zijn vader en zijn engagement voor de meest recente muziek. Aan de hand van interviews, getuigenissen en gesprekken met zijn partners in crime onthult de film een bijzondere manier van dirigeren, die vertrekt vanuit luisteren, in gesprek gaan en het creëren van een collectief gebaar. Kan muziek bepaalde sleutels aanreiken om te komen tot een 'politiek van vriendschap’?
Le 21 février à 19:00. Projection suivie d'une conversation avec Isabelle Dumont et ses invités.
Rosas Performance Space
Le film brosse le portrait de Georges-Elie Octors, qui a été chef d'orchestre et directeur musical de l'ensemble Ictus pendant 25 ans. Fils d'un célèbre chef d'orchestre belgo-congolais, il a dû tracer sa propre voie entre l'héritage de son père et son engagement dans la musique contemporaine. À travers des entretiens, des témoignages et des dialogues avec ses camarades, le film révèle une gestique particulière, connectée à l'écoute, à la négociation et à la production d'un geste collectif. La musique pourrait-elle offrir certaines clés pour penser une « politique de l'amitié » ?