Visions de l'Amen

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WORK

  
Olivier Messiaen: Visions de l’Amen
for two pianos, 1943
  

CAST

   
Jean-Luc Fafchamps, Jean-Luc Plouvier: pianos
    

Production

   
Ictus

Ours are the enriched tonality, the explosive counterpoint, the clusters of chords, the melodies that burn with love!
Olivier Messiaen
   
Modern religious music has not always taken the part-contemplative, part-depressive turn of today’s spiritual repertoire. Composed during the occupation in 1943, Messiaen’s seven part Visions de l’Amen for two pianos form a monumental cyclical work, full of virtuosity and brilliance, imbued with unmatched harmonic grandeur. Angels and birds, saints and planets, windows of stained glass, pealing bells, all testify to Messiaen’s attachment to a flamboyant Catholicism of which our century has no idea. Based on a text by Ernest Hello – the maddest of all the writers of the “Catholic literary revival” – Messiaen’s music reflects on the different possible meanings of the word Amen: from the genesis of the world to the moment of ecstasy when “all is fulfilled”.

Geef ons maar een verhevigde tonaliteit, een knetterende contrapunt, trossen van akkoorden en de melodieën die branden van verlangen!
Olivier Messiaen
   
De contemplatieve neerslachtigheid in de moderne religieuze muziek is een relatief recent gegeven binnen het spirituele genre. Messiaens schitterende, virtuoze en onnavolgbaar harmonieuze zeven-delige Visions de l’Amen voor twee piano’s, geschreven in 1943 tijdens de bezetting, vormen samen een monumentale cyclische compositie. Engelen en vogels, heiligen en planeten, glasramen en klokkentorens … alles getuigt van Messiaens trouw aan een flamboyant katholicisme waar we ons vandaag maar weinig bij kunnen voorstellen. Messiaen bedient zich van een tekst van Ernest Hello – de meest uitzinnige van alle schrijvers van de Franse ‘renouveau littéraire catholique’ – om in zijn partituur de betekenissen van het woord ‘Amen’ tot uitdrukking te brengen: van het ontstaan van de wereld tot de verheerlijking wanneer de opdracht is volbracht.

À nous l'enrichissement tonal, les contrepoints-fusées, les accords en grappes, les mélodies qui brûlent d'amour !
Olivier Messiaen
   
La musique moderne d’inspiration religieuse n’a pas toujours adopté cette tournure mi-contemplative, mi-dépressive qu’affiche aujourd’hui le répertoire spirituel. Écrites sous l’Occupation, en 1943, les sept Visions de l’Amen pour deux pianos de Messiaen constituent une œuvre cyclique monumentale, toute de virtuosité et d’éclat, et d’une incomparable luminosité harmonique. Anges et oiseaux, saints et planètes, vitraux, volées de cloches, tout témoigne de l’attachement de Messiaen à un catholicisme flamboyant dont notre siècle n’a même plus l’idée. À partir d’un texte d’Ernest Hello — le plus éperdu de tous les écrivains du « renouveau littéraire catholique » —, Messiaen médite ici en musique sur les différents sens possibles du mot Amen : de la genèse du monde jusqu’à l’extase du « tout est accompli ».
   

Agenda for this project

March 2021
  • Date Show Location
  • Fri 26.03 Visions de l'Amen Brigittines - Brussels - Belgium

    Visions de l'Amen

    Olivier Messiaen (Cycle for two pianos)

    ‘Ours are the enriched tonality, the explosive counterpoint, the clusters of chords, the melodies that burn with love!’ (Messiaen) read more