SPEECH

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FESTIVAL MANIFESTE, PAris

   
Juliet Fraser soprano
Hervé Sellin piano
Georges Bloch computer, DYCI2Lib system
Alexis Baskind IRCAM computer music design

Ictus:
Jean-Luc Plouvier voice, piano
Michael Schmid voice
   

PROGRAMME

   
Rebecca Saunders The Mouth, premiere 2020
++Kurt Schwitters Sonate in Urlauten, 1st and 4th movements, with an original cadenza by Georges Aperghis
++Peter Ablinger Voices and Piano, book I/2 numbers 23 and 25
++Bernard Heidsieck Vaduz
Georges Bloch Three Ladies (system)
   
++ = Ictus musicians

IRCAM/MANIFESTE PROGRAMME NOTES

   
If “Saying is doing”, this evening is dedicated entirely to performance art!

Dadaism, living archives, and vocal writing, Speech highlights the instrument that talks, the digital agent that combines, the word and the object.
As an introduction and archetype, Kurt Schwitters’ sonata performed by Ictus flautist Michael Schmid. In closing, Bernard Heidsieck's poetry and vocal riot in his Vaduz, the center of Europe and Liechtenstein, taken over by Jean-Luc Plouvier.

Technology participates in this performance game: DYCI2Lib software lets Billie Holiday, Édith Piaf, and Elisabeth Schwarzkopf share the same stage. Peter Ablinger's piano player that covers and reveals a historical voice.

At the heart of "Speech", Rebecca Saunders meets the electronics of IRCAM. The Mouth, premiered here, hovers on the threshold between an inner and outer world, between a monologue and articulated lyrics. A literal descent into the interior of the oral cavity, which has become the center of the world.

NOTE DE PROGRAMME DU FESTIVAL MANIFESTE

   
Si « Dire, c’est faire », cette soirée se dédie entièrement à l’acte performatif !

Dadaïsme, archives vivantes et écriture vocale, Speech met en scène l’instrument qui parle, l’agent numérique qui combine, le mot et la chose. En guise d’entrée et d’archétype, la sonate de Kurt Schwitters, proférée par le flûtiste d’Ictus, Michael Schmid. En clôture, la poésie et l’émeute vocales de Bernard Heidsieck avec son Vaduz, centre de l’Europe et du Liechtenstein, pris à bras-le-corps par Jean-Luc Plouvier.

La technologie participe au jeu de la performance : le logiciel DYCI2Lib permettant à Billie Holiday, Édith Piaf et Elisabeth Schwarzkopf de partager la même scène, le piano player de Peter Ablinger qui recouvre et révèle une voix historique.

Au cœur de « Speech », Rebecca Saunders rencontre l’électronique de l’Ircam. The Mouth, en création, se tient sur le seuil entre monde intérieur et extérieur, monologue et paroles articulées. Une descente littérale dans l’intérieur de la cavité buccale, devenue centre du monde.