FREIHEIT & DEMOCRACY [Dessau, Marini]

share:

VOIX DES GARENNES, ICTUS, FANFARE REMORK/KARKABA (METX)

    

WORKS

   
Paul Dessau / Bertold Brecht
Der anachronistische Zug, 1947

Giovanna Marini
Cantata a Riace, 2019
   

CAST

stage direction Vital Schraenen
soloists Christine Leboutte & Gina Cipolla
choirs Brussels Brecht-Eislerkoor & Voix des Garennes
choir conductors Juliette Van Peteghem & Lieve Franssen
piano Sara Picavet
percussion Lucas Messler
guitar Lionel Detry
choir adaptation Chris Carlier
visual artist Eglantine Chaumont

with the collaboration of Ubuntu vzw

Welke verhalen geven hoop? Wat staat het in de weg? Kunnen we afrekenen met de demonen uit het verleden?

Schrijver Bertolt Brecht had er na de Tweede Wereldoorlog zijn vragen bij. In zijn bittercynisch gedicht Der anachronistische Zug oder Freiheit und Democracy uit 1947 wijst hij op zes ‘plagen’ die de kop opnieuw opstaken. Tijdgenoot Paul Dessau gaf het gedicht een pompende beat en zette er een virtuoze pianopartij onder. In een eigentijdse koorzetting met 50 zangers (zowel professionelen als amateurs) zet het stuk de toon in dit muzikaal drieluik.

Daarna volg je een fanfare naar buiten, voor een ‘anachronistische optocht’ langs theatrale, plastische, dansende verbeeldingen van de plagen Domheid, Moord, Fraude, Ziekte, Uitbuiting en Diefstal uit het gedicht van Brecht.

Terug in de zaal sluit de avond af met een hoopvol verhaal. Giovanna Marini schreef in 2019 een ballade over het Zuid-Italiaanse dorp Riace dat 450 vluchtelingen gastvrij onthaalde en juist daardoor weer opleefde.

• Het Brussels Brecht-Eislerkoor bracht in het Kaaitheater reeds Shouting Fence (2009) over het Israëlisch-Palestijns conflict, WaanVlucht/SayNo (2014-2017) over 100 jaar Eerste Wereldoorlog en Melancholie aan de 5 blokken (2020) over verwaarloosde sociale woontorens in Brussel. Voor deze muziektheaterproductie werkt het koor samen met het Brusselse Voix des Garennes, Ictus en MetX.

Comment faire face aux démons du passé ?
L'écrivain et dramaturge Bertolt Brecht s'est posé cette question à la sortie de la deuxième Guerre mondiale, en 1947. Dans un poème cynique, Der anachronistische Zug oder Freiheit und Democracy, il évoque les six "fléaux" qui menacent de refaire surface. Son contemporain Paul Dessau a donn é au poème un rythme endiablé et grotesque. Dans un cadre choral contemporain réunissant 50 chanteur·euses (professionnel·elles et amateur·ices), la pièce est insérée dans un triptyque musical.

En deuxième partie : nous suivrons une fanfare à l'extérieur pour une procession anachronique devant des allégories (dansantes, théâtrales ou plastiques), évoquant les fléaux Stupidité, Meurtre, Fraude, Maladie, Exploitation et Vol évoqués par le poème de Brecht.

De retour dans la salle, nous conclurons par une histoire pleine d'optimisme, cette fois. Giovanna Marini a écrit en 2019 une ballade sur le village de Riace, dans le sud de l'Italie, qui a accueilli 450 réfugiés et a précisément repris vie grâce à leur présence.

Agenda for this project

March 2023
  • Date Show Location
  • Sat 18.03 Freiheit & Democracy [Dessau, Marini] Kaai @ De Kriekelaar - Brussels 1030 - Belgium

    FREIHEIT & DEMOCRACY [Dessau, Marini]

    start: 2030h read more
  • Sat 18.03 FREIHEIT & DEMOCRACY [DESSAU, MARINI] Kaai @ De Kriekelaar - Brussels 1030 - Belgium

    FREIHEIT & DEMOCRACY [Dessau, Marini]

    start: 2030h read more
  • Sun 19.03 Freiheit & Democracy [Dessau, Marini] Kaai @ De Kriekelaar - Brussels 1030 - Belgium

    FREIHEIT & DEMOCRACY [Dessau, Marini]

    start: 17h read more