SEIZOEN 2018 2019

share:

NEDERLANDS | FRANÇAIS | ENGLISH | AGENDA

NIEUWE PRODUCTIES

TROIS CONTES (GÉRARD PESSON)

Een opera van Gérard Pesson & David Lescot | O.l.v. Georges-Elie Octors
naar verhalen van Edgar Allan Poe, Hans Christian Andersen en Lorenza Foschini

Drie verhalen, drie mini-opera’s in één bedrijf die dezelfde thema’s aansnijden en met elkaar verweven —
het vreemde, de vreemdeling, hypergevoeligheid, het detail dat alles verandert.
Het is een opera als een klankboek, laverend tussen De prinses op de erwt van Andersen,
De duivel in de klokkentoren van Edgar Allan Poe – een van de mooiste pleidooien voor chaos uit de romantische literatuur –
en een fictief onderzoek naar De mantel van Proust door Lorenza Foschini.
Met deze constructie van vreemde beelden en muzikale parels krijgt de muziekliefhebber een dosis pure Pesson:
een wonderlijke en misleidende mentale wereld, lieflijk als een kindersprookje, maar verkreukeld als een bed na een vrijpartij.
Regie en libretto: David Lescot. Een productie van de Opéra de Lille.
MEER INFO

EINSTEIN ON THE BEACH (PHILIP GLASS, SUZANNE VEGA)

Concertversie (‘Musicians At Work’). Stemmen: Collegium Vocale Gent | Verteller: Suzanne Vega | Scenografie: Germaine Kruip
Een buitengewoon concert waarbij de deuren open blijven en de tijd vervaagt:
200 minuten razendsnelle ritmische micro-chirurgie met als tegenpool in de microfoon gefluisterde teksten.
Voor deze verbluffende compositie uit 1976 – van de vroege Philip Glass, radicaal experimenteel en echte popart –
krijgen we versterking van Collegium Vocale Gent dat het koorgedeelte voor zijn rekening neemt en van Suzanne Vega.
Zij is de verteller die alle rollen voor haar rekening neemt en dertig jaar na Tom’s Diner nog verleidelijker klinkt dan ooit.
Op tournee door België en Europa.
MEER INFO

SAFE (JULIE PFLEIDERER, OXANA OMELCHUK)

Julie Pfleiderer & Oxana Omelchuk, met Caroline Daisch
De grote dystopie van de 21ste eeuw: alles gaat uitstekend, de specialisten hebben alles in de hand, alles kan verklaard worden,
maar één vrouw ligt dwars en blijft onverklaarbaar allergisch voor alles.
Bereid je voor op een muzikale tocht op zoek naar de oorzaak van hypersensitiviteit in een rebels lichaam dat weigert te zwijgen.
Safe begint als een live concert, maar door het gebruik van koptelefoons en de binaurale techniek evolueert de voorstelling geleidelijk naar
een intieme klankervaring.
Kaaitheater & Ars Musica.
MEER INFO

THE WAVES (NOÉ SOULIER)

Noé Soulier, Tom De Cock, Gerrit Nulens
Soulier citeert Marcel Proust:
"De geste, de meest eenvoudige beweging, blijft opgesloten. Het is alsof ze in duizend potten zit
elk gevuld met een andere kleur, een andere geur en en een andere temperatuur."
De bewegingen die choreograaf Noé Soulier gebruikt – een vluchtige blik, bruusk van richting veranderen,
de inspanning om weer de juiste richting uit te gaan of in evenwicht te blijven – zijn erop gericht
bij het publiek verre herinneringen op te roepen door het onderbewuste fysieke geheugen te activeren.
Deze eenvoudige en impulsieve gebaren - hoewel suggestief en nooit voltooid zoals uithalen, uitwijken, zich op iemand storten - vuren de zes dansers en danseressen in een razend tempo en met hoge sprongen op het publiek af.
De voorstelling is ontwikkeld tijdens intensieve workshops met onze percussionisten Gerrit Nulens en Tom De Cock.
Europese tournee.
MEER INFO

LE GRAND BALLET

Frédéric Verrières, Eva Reiter, Marin Marais, David Helbich
Tom Pauwels, Eva Reiter, danser Régis Badel (die onlangs nog samenwerkte met Boris Charmatz en Maud Le Pladec)
en Frédéric Verrières, de opperkamerheer van de stilistische verwarring, hebben een kindervoorstelling gemaakt,
een waanzinnig koninklijk diner geïnspireerd door de muziek van Marin Marais.
Opgelet, wie geheimen verraadt wacht de guillotine, maar tijdens dit participatieve spektakel maken we een onwaarschijnlijke ommekeer mee:
eerst volgen de dansers de muziek, maar als bij magie is het opeens de dans die tot muziek leidt.
België en Frankrijk. Coproductie Ictus / Zonzo Compagnie
MEER INFO

DARKER THAN BLACK (AN EXTENDED VERSION)

Eva Reiter, Theresa Dlouhy, Michael Schmid, Tom Pauwels.
Een concert met korte liederen van gisteren en van vandaag, zoals men vroeger wel zei, een vroeger dat al zo vervaagd is
dat je je afvraagt of het wel bestaan heeft of dat we het enkel gedroomd hebben — maar wie bewijst dat we wakker zijn? —,
een concert dat rust, eenvoud en somberte uitstraalt, maar toch gedreven wordt de passie van de muzikanten
voor alles wat mooi, duister en bizar is.
Première in Liepāja (Letland).
MEER INFO

OURNÉES

INTERSTICES (AMIR ELSAFFAR)

De hemelse zanger, jazztrompettist en santoorspeler (een uit Iran afkomstige variant van het hakkebord) Amir ElSaffar
zoekt zijn eigen weg tussen geschreven en mondelinge overlevering. En wij proberen hem daarbij te volgen!
Een vast element van zijn werk is het aanleren van micro-intervallen, hoe de muzikant ze in een melodie gebruikt en
de gevoelens die ze uitdrukken — drie elementen die in de Arabische taal vervat zitten in één woord: maqâm .
Brussel, Gent en Brugge.
MEER INFO

CONCRETE

Choreografie van Maud Le Pladec | Muziek van Michael Gordon
Maud Le Pladec's manifest, een knap staaltje blufpoker en bravoure, toert al sinds 2015.
Concrete is een mix van lichtshow, choreografie en concert met daarbovenop een fantastische muziekles
over polyritmiek, met dank aan Trance, het meesterwerk van de New Yorkse componist Michael Gordon.
Saint-Quentin-en-Yvelines.
MEER INFO

MITRA (JORGE LEÓN)

Een film van Jorge León | Muziek van Eva Reiter | Koorpartijen van Georges van Dam
In deze ‘opera-installatie’ voor film, stem en performer schetst Jorge León de moed van een vrouw,
Mitra Kadivar, die ronddwaalt in het labyrint van de psychiatrische internering.
Eva Reiter, een spirituele leerlinge van Fausto Romitelli, gaat daarin op zoek naar een elektriserend, donker en intens cantabile.
Marseille, Luik.
MEER INFO

VORTEX TEMPORUM

Choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker | Muziek van Gérard Grisey
De Keersmaeker kreeg het zwaar te pakken voor het werk van Grisey, net zoals haar dansers en muzikanten,
wat resulteerde in Vortex Temporum, een glashelder voorbeeld van haar nieuwste aanpak:
het materiaal deconstrueren en dan in een verbluffende vorm heropbouwen.
Vortex ging in 2013 in première en wordt nu in Parijs hernomen voor het Festival d’Automne.
MEER INFO

RAIN

Choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker | Muziek van Steve Reich
Deze choreografie uit 2001 staat sindsdien onafgebroken op het repertoire.
De stroboscopische muziek van Steve Reich betekende voor De Keersmaeker een soort hergeboorte.
Formalisme en geometrie, tot op de millimeter op elkaar afgestemd, maar doordrongen van zoveel besmettelijk dansplezier
dat iedereen zich volledig overgeeft en zichzelf ontstijgt.
Festival d'Automne.
MEER INFO

ONCERTEN

COLD TRIP

Bernhard Lang
De Oostenrijkse componist heeft een hele resem variaties gemaakt van de aria The Cold Genius,
de beroemdste aria uit Henry Purcells opera King Arthur.
Op een meesterlijke, intelligente en onnavolgbare wijze verwerkt hij deze met technieken uit de elektronische muziek:
loops, een plaat die blijft hangen, copy-paste — het lijkt allemaal zo eenvoudig.
Fans van Darker than Black, begin maar al te juichen: de zangeres van dienst is Theresa Dlouhy!
Opéra de Lille.
MEER INFO

OBJETS DÉCALAGES

Christopher Trapani, Rune Glerup
Samengesteld uit getalenteerde muzikanten van onze Academy in Gent en Brussel brengt GAME een verrassend, gevarieerd en verfijnd programma
dat ‘atypische’ instrumenten in de schijnwerpers zet: accordeon, blokfluit en harp.
Maak kennis met de muziek van Rune Glerup, de ster van de Scandinavische jonge generatie, en zijn transformerende muzikale ‘objecten’.
Bij de liefhebbers zal het hart ook sneller gaan slaan voor de melancholische en ongrijpbare kunst van Christopher Trapani,
gevoed door flarden muzikale herinneringen.
In de Opéra de Lille en elders.
MEER INFO

OP DE BODEM VAN DE ZEE

Pesson, Bryars, Fox, Glass
“Deze ballade van Brahms heeft zich genesteld in mijn geheugen waar ze langzaam is aangetast,
zoals een voorwerp op de bodem van de zee”.
Dit schreef de Franse componist Gérard Pesson over Nebenstück. Zijn bewerking van een van de evergreens van de romantische muziek
laat het geheugen horen dat een dierbare herinnering tracht op te roepen.
Geobsedeerd door de muziek die dreigt te vervliegen ontstaat er een subliem distillaat
dat schittert in zijn breekbare vergankelijkheid.
Gavin Bryars tracht zich op zijn beurt in te beelden hoe het orkest van de Titanic klonk toen het stoomschip
traag zonk in het ijskoude water, en hoe de plichtsbewuste muzikanten bleven spelen tot aan het bittere einde.
Opera van Lille.
MEER INFO

TRIADIC MEMORIES

Jean-Luc Fafchamps speelt Morton Feldman
Voor elke muzikant is er wel een of andere partituur waarnaar steeds wordt teruggegrepen om zich te herbronnen,
of het nu een Sonate van Beethoven is of een werk van Schumann. Voor Jean-Luc Fafchamps geldt Triadic Memories van Morton Feldman
als dat pianowerk dat aan de oorsprong ligt van zijn muzikale identiteit.
Triadic Memories is zonder enige twijfel het meest mysterieuze, het meest minimalistische
en het meest ongrijpbare werk van de oude sfinx uit New York.
En om het met de woorden van de componist te zeggen: het is de ‘grootste vlinder’ die hij ooit in zijn toverlantaarn heeft gevangen.
In 1990 nam de toen dertigjarige Fafchamps een memorabele versie op voor het label SubRosa
die hij 20 jaar later confronteerde met een nieuwe opname.
Tijdens dit concert zal hij zich opnieuw verdiepen in de onuitputtelijke kracht van het werk in fase met de ondoorgrondelijke kunst van Feldman:
het vinden van de juiste dosering tussen ‘hetzelfde’ en ‘iets anders’, op de rand van het hoorbare.
In de Brigittines.
MEER INFO

PARCOURS MUSICAUX

In de Opéra de Lille. Verboden voor volwassenen
Tijdens muzikale parkoersen leren we kinderen uit scholen in de regio Lille spelenderwijs hoe ze naar muziek kunnen luisteren.
Misschien krijgen ze wel de smaak te pakken voor concerten (de parels van L'Opéra zijn voor jullie bedoeld!) en, dit fluisteren we liever,
misschien ervaren ze wel de eerste zoete kwellingen van de fervente muziekliefhebber — een bron van een beetje onrust en een heleboel vreugde:
naar wat luisteren we als we naar muziek luisteren?

CADEMY

Samen met de School of Arts Gent en het ensemble Spectra gaan we door met de master-na-master hedendaagse muziek.
In 18-19 verwelkomen we deze heethoofden:
Sara Mendez (saxofoon), Anna Sakham Jalving (viool), Hugo Ranilla (viool),
Sinouhé Gilot (cello), Noriko Yakushiji (zang), Mar Sala Romagosa (fluit), Pablo Paz Lopez (percussie)
... en er is een prettig weerzien met de oudgedienden nu in het twee jaar: violiste Clara Levy, accordeonist Ward Ginneberge,
pianiste Maria Dominguez Perez en harpiste Anne Zeuwts.

Dit jaar werken ze mee aan een groots project met PARTS en Anne Teresa De Keersmaeker,
zijn er workshops met Ula Sickle/Stine Janvin Motland, Fritz Hauser,
Jürg Frey en David Helbich, bestuderen ze de microtonale muziek van Catherine Lamb
en draaien ze drie dagen mee tijdens het festival SLOW in het Concertgebouw in Brugge.
GAME, het ensemble van de Academy, zal in België tal van concerten brengen met werk van Scelsi, Lachenmann,
Ianotta, Schwitters, Sanchez-Verdù, Jonah Haven, Carolyn Chen...
MEER INFO

Heb je een vraag of ben je wild van iets en wil je dat met ons delen, schrijf ons dan!

Goede moed !
... en misschien tot binnenkort?
ictus