Belgian Music Days

share:

WORKS

    
Jinwook Jung
Plan à vol de corbeau, poème n°1
Trio for voice, e-guitar and gamba

Julia Emmery
Hoquetus
for electric guitar & percussion
commissioned by Ictus & Opéra de Lille

Maya Verlaak
Roulette
for electric guitar, piano and electronics

Maya Verlaak
Anticipation
for voice, e-guitar, gamba,
keyboard and double bass

Jinwook Jung
Plan à vol de corbeau, poème n°15
for voice, e-guitar, gamba,
keyboard and double bass
World premiere (✳︎)

Pierre Slinckx
i#1
for percussion and electronics
World premiere


(✳︎) commissioned by Ictus & Royaumont foundation

   

CAST

    
Géry Cambier, double bass
Alexandre Fostier, sound
Ruben Orio, percussion
Maris Pajuste, voice
Tom Pauwels, electric guitar
Jean-Luc Plouvier, piano
Eva Reiter, viola da gamba
Pierre Slinckx, electronics
   
    

JINWOOK JUNG puts to music the poems of Yi Sang, a significant yet little-known poet from 1930s Korea. Sang’s poems resonate with dark surrealism; each word conjures the oppressive and troubled colonial era. The atmosphere is intimate, shifting, breathless. The exquisite refinement of Jung’s compositions is evident, for example, in his blend of viola da gamba and electric guitar.

MAYA VERLAAK subtly and artfully combines experimental ethics, playfulness and instrumental sensibility. In “Roulette”, a computer listens and then redirects “in real-time” a duo for piano and electric guitar, conveying great harmonic beauty.

Although a craftsman of written music, PIERRE SLINCKX has nevertheless adopted numerous traits from electronic practices: getting down to the core, pondering repetition and length, not being afraid of the sublime moment (the killing sound). Here he works with "floating intonations", using a set for aluminium tubes, tuned in sixths of a tone. This is our first collaboration with Slinckx: i#1 (i as in ictus).

JULIA EMMERY was inspired by Guillaume de Machaut’s ‘Hoquetus David’ and used medieval techniques to emphasize her fascination for hidden melodies. (For example isorhythmic processes: a repeated rhythmic pattern, talea, is applied to a melodic pattern, color, of a different length). A memory came to mind: Anne Teresa De Keersmaeker, filmed solo, tracing a perfect geometric shape in the sand, yet dancing in an atmosphere of total intimacy. Based on choreographic sensations, the sounds are approached here as “energies in motion”, creating voices that express themselves, sincere and vulnerable.

MAYA VERLAAK kent als geen ander de kunst van het balanceren tussen experimentele ethiek, speelsheid en instrumentale gevoeligheid. In Roulette heroriënteert een computer in real time een duet voor piano en elektrische gitaar naar een bijzondere harmonische schoonheid.

JINWOOK JUNG zet gedichten op muziek van Yi Sang, een belangrijke en te weinig gekende dichter uit het Korea van de jaren 1930. Het donkere surrealisme van Yi Sang laat elk woord vibreren op een overweldigende angst uit het koloniale tijdperk. De sfeer is verstild, glibberig, buiten adem. Jungs schriftuur is uitzonderlijk verfijnd (zoals zijn combinatie van viola da gamba en elektrische gitaar).

Hoewel PIERRE SLINCKX een man is van de schriftuur leunt zijn praktijk dicht aan bij die van de elektronische popmuziek. Tot op het bot gaan, herhaling, de lange duur, het sublieme moment niet uit de weg gaan (de killing sound). Hier werkt hij aan "zwevende intonaties", met behulp van een set aluminium buizen in sextes van een toon. Dit is onze eerste samenwerking met Slinckx: i#1 (i voor ictus).

JULIA EMMERY werd geïnspireerd door Guillaume de Machaut's "Hoquetus David”. Ze gebruikt middeleeuwse technieken vanuit een fascinatie voor verborgen melodieën. (Bijvoorbeeld bij isoritmische processen: een herhaald ritmisch motief (talea), wordt toegepast op een melodisch motief (color) van een andere duur. Ze dacht ook aan een solo van Anne Teresa De Keersmaeker die een perfecte geometrische vorm in het zand tekent terwijl ze danst in een sfeer van intimiteit. Vanuit choreografische sensaties worden geluiden hier benaderd als "energieën in beweging", waardoor stemmen ontstaan vol expressie, allemaal kwetsbaar in hun oprechtheid.

MAYA VERLAAK
connaît comme personne l'art de doser l'éthique expérimentale, la fibre joueuse, la sensibilité instrumentale. Dans « Roulette », un ordinateur écoute et ré-oriente "en temps réel" un duo pour piano et guitare électrique, d’une grande beauté harmonique.

JINWOOK JUNG met en musique des poèmes de Yi Sang, poète majeur et trop méconnu des années 30 coréennes. Le surréalisme noir de Yi Sang vibre à chaque mot de l’angoisse accablante de l’époque coloniale. Atmosphères feutrées, glissantes, à bout de souffle. L’écriture de Jung est d’un exceptionnel raffinement (son alliance de la viole de gambe et de la guitare électrique, par exemple).

JULIA EMMERY s'inspire du "Hoquetus David" de Guillaume de Machaut, et utilise des techniques médiévales par fascination pour les mélodies dissimulées. (Par exemple, les procédés isorythmiques : un motif rythmique répété, talea, est appliqué à un motif mélodique, color, d'une durée différente). Un souvenir lui est venu à l'esprit : Anne Teresa De Keersmaeker, filmée en solo, traçant une forme géométrique parfaite dans le sable, tout en dansant dans une atmosphère de parfaite intimité. A partir de sensations chorégraphiques, les sons sont abordés ici comme des "énergies en mouvement", et créent des voix pleines d'expression, toutes vulnérables dans leur sincérité.

Patient artisan de la musique d’écriture, PIERRE SLINCKX s’est pourtant emparé de nombreux traits de la pratique electro : aller à l’os ; penser la répétition et la longue distance ; ne pas craindre le moment sublime (le killing sound). Il travaille ici les intonations flottantes, à partir d'un set pour tubes d'aluminium accordés en sixièmes de ton. C'est notre première collaboration avec Slinckx : i#1 (i comme ictus).

Agenda for this project

February 2024
  • Date Show Location
  • Thu 15.02 Belgian Music Days Bozar - Brussels - Belgium

    Belgian Music Days

    > Tickets

    Jung, Emmery, Verlaak, Slinckx read more